Агентам

Як живе зараз туристичний бізнес в Харкові або «якщо почати бізнес у кризу, то далі вже нічого не страшно»

Харків – місто, яке підкорює своєю стійкістю та вмінням любити життя.

Це місто, яке, як і багато місць в Україні, дуже часто з’являється у новинах поруч із словами «вибухи» та «повітряна тривога», але не зупиняється і не здається – містяни продовжують працювати, відкривати стартапи, створювати нові проєкти, мріяти, робити ремонти, будувати і планувати. І сьогодні вашій увазі – інтерв’ю з людиною, яка попри всі труднощі продовжує вести свій бізнес в Харкові та допомагати людям відпочивати і подороЖИТИ.

Катерина
Плиска
керівник агенції Join UP!™ to travel
(Харків, вул. Єлизаветинська, 1)

 

Instagram

УСЕ ПОЧАЛОСЯ З ЄГИПТУ

З дитинства я марила подорожами і мріяла про туризм. Та мій шлях до цієї сфери не був «прямим» – спочатку я закінчила залізничну академію і одразу після навчання намагалась влаштуватися на роботу в турагенцію, але отримала відмову через брак досвіду. Тому пішла працювати за фахом, але життя інженера-механіка виявилось не тим, про що я мріяла, і в якийсь момент я звільнилася.

Приблизно в той же період відбулася моя перша мандрівка за кордон – до Єгипту, і зараз, уже 9 років активно працюючи з цим напрямком, я бачу що це було просто символічно.

Саме ця подорож і стала точкою нового відліку в житті – разом із чоловіком ми вирішили почати свій бізнес та занурилися у світ туризму. Час ми вибрали для нашого старту досить цікавий, це було в 2014 році, коли Україна переживала дуже складні часи – сталася криза, яка лякала багатьох людей. Але для нас нестабільні часи виявились новим початком. Як сказав мій чоловік, якщо ми почнемо бізнес у кризу, то далі надалі у нас все буде гаразд. І ці слова стали для мене девізом на все життя.

СМІЛИВІСТЬ ЙТИ ЗА МРІЄЮ

Чому в такий турбулентний час ми вирішили займатись саме подорожами? Бо вірили, що людям завжди будуть потрібні мандри та емоції. Зараз згадую, як все починалося – ми не мали жодного досвіду в туризмі, знайомих у цій сфері, та й стартового капіталу також – грошей було обмаль. Але у нас завжди була віра, тому замість того, щоб розмірковувати, ми просто почали діяти – купили стіл, стілець і розпочали роботу. Перших клієнтів я шукала буквально на вулиці – роздавала листівки біля супермаркетів, розповідала про свої послуги друзям та знайомим, потім запрацювало сарафанне радіо. І поступово, крок за кроком ми будували свою маленьку компанію.

Звісно, одночасно мені потрібно було дуже активно здобувати якісні знання, у турборежимі – вебінари, семінари, зустрічі в Києві та Харкові. Ми будували роботу таким чином, щоб самим постійно навчатися – їздили в інфотури, розвивались, вкладали гроші в себе, і тому туристи нам довіряли і пішли за нами.

Але це лише початок, історія початку нашого маленького офісу, який ми побудували самі. Були і підйоми, і спади, але я вже тоді усвідомила, наскільки важливо наважитися йти за мрією і не шукати якісь «ідеальні часи» для цього, бо ми почали за думкою багатьох – у максимально невдалий період.

ПОРАДИ СОБІ В МИНУЛЕ

Яку б пораду я б дала тій собі, яка тільки відкривала бізнес? Власне, я сама до неї і прислухалася – це порада вступити до франчайзингу Join UP!™. Нашій агенції 9 років, туроператор Join UP! працює з 2010 року, тобто ми розпочали співпрацю практично з перших років його існування. І пишаємось тим, що дійсно пройшли цей шлях разом і разом набивали шишки, припускаючись помилок – це той партнер, який нам багато допомагав, і завдяки якому ми відчували підтримку. Я із захопленням спостерігала за зростанням Join UP!™, їхнім підходом до турагентів і туристів. Вони постійно розвивалися, і мені це подобалося – я бачила в цій компанії майбутнє. І я зрозуміла, що хочу бути частиною цієї команди, тож Join UP!™ для нас став не просто туроператором, а справжньою родиною, коли ми відкрили офіс франчайзингу в Харкові 2020 року. Спойлер нашої подальшої історії – це сталося за декілька тижнів до локдауну.

НОВА КРИЗА – НОВІ ГОРИЗОНТИ

Ми відкрили наш офіс під брендом Join UP!™ за два тижні до локдауну… і ми його закрили. Пандемія стала несподіваним ударом – ми не знали, що відбуватиметься далі. Тоді нам здавалося, що це був жахливий час, хоча зараз, коли ми переживаємо повномасштабну війну, ті наші страхи здаються навіть смішними.

Було складно, але ми не здалися. Весь локдаун я вела в Instagram сторінку – заспокоювала туристів, консультувала. Потім полетіла першим рейсом до Туреччини – і розповіла про маски і про те, як там дезінфікують готелі, показувала всю правду. І, звісно, люди почали до мене звертатися, купувати, бо довіряли мені. І так створювалося наше особливе ком’юніті з туристами, яке потім перейшло в офлайн. Коли ми знову відкрили офіс, то разом з туристами святкували всі свята, вони могли приходити до нас навіть просто так в гості, щоб поговорити, випити разом кави – ми створили домашню і щиру атмосферу, яка ще й бонусом дуже вплинула на наші продажі.

Буквально за два місяці до повномасштабного вторгнення ми вийшли зовсім на новий рівень, оскільки власноруч організували корпоратив для відомої української компанії WhiteBIT. Це були три літаки – перший з Харкова, другий з Борисполя та третій з Жулян. Одночасно у нас вилетіло 380 людей. Для мене це була наймасштабніша подія за 9 років роботи. Тож я за ці роки франчайзингу досягла того, чого хотіла. Такі події не забуваються ніколи, люди досі мені пишуть слова подяки та згадують той корпоратив, який ми зробили разом із Join UP!™.

ПОВНОМАСШТАБНЕ ВТОРГНЕННЯ І ТУРИЗМ

Війна стала для мене найскладнішим випробуванням – я боялася її з дитинства, вона мені снилася. Ми виїхали 22 лютого, тому що розуміли, що щось буде, і я вже тоді не бронювала тури. 24 лютого, коли «почалось», то вже зранку у Viber я створила групу «Колона людей» та допомагала людям з Харкова доїхати до кордону чи більш безпечних міст в Україні. Координувала людей – де є пальне, де можна переночувати та нагодувати дітей. Консультувала їх, купувала перші квитки на літак, продавала зелені карти – усе, щоб допомогти. Звісно, мене лякала в той момент ситуація і невизначеність, та я опанувала себе і зрозуміла, що єдине, що я можу зараз робити і чим можу себе заспокоїти – це допомога українцям.

А що стосується роботи – я відновила діяльність на початку березня, коли доїхала до безпечного місця. Тоді я почала пропонувати довгострокове житло в Туреччині та інших країнах. Перші тури були на 21 ніч і більше. Я зрозуміла, що я корисна людям навіть у такий час, і попри те, що мене «розхитували» за те, що я показую світ, виставляю пропозиції, я чітко розуміла – це мій бізнес, який я люблю і розвиваю багато років, а я сплачую податки по сьогоднішній день, і я відчувала, що хочу продовжувати працювати.

ХАРКІВ НЕЗЛАМНИЙ

Ми остаточно повернулися з-за кордону 25 серпня 2023 року. Я чітко знала, що хочу, щоб моя дитина навчалася в Україні, в українській школі. І у мене син пішов у 1-й клас саме в Харкові. Ми спробували, це був чудовий рік для мого сина, у нього з’явилася у школі своя родина. Я ні про що не шкодую.

Як змінився Харків після повномасштабного вторгнення? Найстрашніше – у місті дуже багато районів зруйновано. Економіка зазнала удару, і багато людей змушені були перевести свій бізнес в інші міста України. Багато моїх туристів поїхало за кордон, і я намагаюся тримати з ними зв’язок, щоб не загубити їх. Але найголовніше, у нас так кажуть, Харків – це незламне місто. Чому так? Бо війна дійсно згуртувала харків’ян, люди допомагають одне одному, підтримують збори, бізнеси одне одного.

Якщо ви спитаєте будь-якого харків’янина, він вам скаже, що обожнює своє місто. І дійсно, навіть в такі найскладніші для нас часи місто зберігає свою красу, силу та дух. Це можна не побачити з інших міст України, але коли ти тут, то розумієш, що це справді місто незламних людей.

Нещодавно в нас був випадок – туристи прийшли купувати тур на Кіпр і сіли до нас у крісла, ми почали бронювати тур, і в цей момент пролунала тривога. Ми, ще не встигнувши вийти до укриття, почули вибух десь кілометрів за 5 від офісу. У всіх шок, але він досить швидко минув – люди сплатили за тур і пішли собі далі у своїх справах. Це ненормальна реальність, але вона показує, що життя тут і зараз потрібно цінувати ще більше.

АДАПТАЦІЯ ДО ЗМІН

У мене зараз таке відчуття, що ми повернулися в 2014 рік і все почалося спочатку. Я знаю, це просто нове для нас випробування, яке ми обов’язково пройдемо.

Які основні зміни у сфері туризму я можу назвати?

  • Приблизно 50% моїх клієнтів виїхали з Харкова в інші міста України чи за кордон. У нас зараз повністю змінились туристи, до нас почали звертатися зовсім нові люди, яких ми раніше ніколи не бачили.
  • Зараз менше бронюють Туреччину, харків’яни більше хочуть Грецію та Болгарію – це найпопулярніші запити за останній місяць. Наразі є великий попит на автобусні тури до Болгарії.
  • У нас топ продажів – це Кишинів, бо є поїзд Харків – Одеса, тож туристи наші їдуть через Кишинів.
  • Люди частіше приходять уже з готовим рішенням. Самі все одразу кажуть, навіть назву готелю, який вони хочуть забронювати, і одразу бронюють – дуже швидкий продаж туру.
  • Звісно, важливим є питання логістики, адже дорога туди і назад дуже важка, тож ми консультуємо наших туристів від початку і до кінця – тобто спочатку прокладаємо весь маршрут, а далі ведемо туристів, поки вони не повернуться до Харкова. Це складно.

ПОДОРОЖИТИ

Для мене подорожі – це перезавантаження. І це саме те, чого зараз потребують усі люди в Україні. Коли ми подорожуємо, ми дійсно отримуємо нові емоції. Це для людей головне. І я через Instagram завжди намагаюся передати атмосферу подорожей. Багато людей на початку мене хейтили, казали, що це не на часі, бо війна в країні. Та подорожі завжди будуть на часі, і я рада, що усе більше людей дозволяють їх собі.

Зараз більше подорожує військових у відпустці, жінок, які спочатку не хотіли нікуди їхати без чоловіків, а тепер вони їдуть до моря з дітьми. У мене дуже багато відпочиває дружин військових – їхні чоловіки приїжджають до офісу, коли в них є вільна хвилина, у формі, привозять гроші за свою дружину та дітей.

І нагадаю ще такий момент – дорога дуже важка для харків’ян, враховуючи сполучення і розташування міста, але те, що люди готові долати такі відстані, означає, що українці попри все хочуть відпочити та прагнуть нових мандрів.

РОЗВИТОК СОЦМЕРЕЖ

Свою сторінку я почала розвивати під час ковіду, коли люди не знали, що їм робити. Потім я, певна річ, розповідала про війну, про ануляцію та перенесення турів – постійно викладала людям корисну інформацію, і через це вони довіряють мені, тож наразі у мене вже фактично 10 000 підписників. І до речі, досі соцмережі агенції я веду особисто – сама консультую людей в Instagram.

Я не люблю, щоб туристи чекали, це для мене ключове, тому найголовніше моє правило – приймати запит протягом 15 хвилин, у будь-який час. Якщо я не відповіла таким людям у директ, цей запит не спрацює – найімовірніше люди звернуться до іншої агенції. А так – з моїм підходом у нас майже стовідсоткова конверсія по продажах в Instagram, зараз ми вийшли на на такий рівень: приблизно 50% у нас – продажі через Instagram і 50% – це продажі офлайн, коли люди приходять на бренд Join UP!™.

ЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОГО БРЕНДУ

Я вважаю, що зараз працює тільки особистий бренд, тому його треба розвивати, прокачувати, бути справжньою, розповідати людям правду, повідомляти і погані новини, і хороші. Мені це допомогло завоювати довіру моїх читачів. Вони зараз мої люди, які у мене 100% куплять тур, вони мені довіряють. Тож моя порада всім агенціям – прокачуйте себе як бренд, розповідайте про себе, ділиться з читачами чимось корисним.