Celebrate your road¹: ваша ідеальна автобусна подорож з Join UP!™
Ти можеш усе, що захочеш! Нагадування третє — від Соломії Крушельницької

Вони не вели інстаграм. Відкривали інші країни без акцій від лоукостерів і пластикових карток. Їм казали «це неможливо» і «так не ведеться», а ці дивовижні жінки знай гнули своє. Продовжуємо наш спеціальний проєкт мотивації та разом із вами дивимося захопленими очима на видатних українок.
Мріяти і діяти масштабно надихає Софія Яблонська. Факти з життєпису Соні Делоне переконують, що необов’язково вибирати одне заняття чи спиратися на те, як інші роблять. А сьогоднішня героїня, оперна співачка Соломія Крушельницька, нагадує, як важливо мати відвагу звучати своїм голосом — і звучати на повну. Не відкладати на потім, не стишувати себе, не ховатися. Адже світ чує тих, хто не боїться бути справжнім.
Ось вау-бліц про цю неймовірну особу:
- Ще за життя Соломію Крушельницьку визнали найвидатнішою співачкою світу.1
- Вона розмовляла і співала сімома мовами.
- Мала власний автомобіль, яким кермувала сама, — дивина для жінок того часу!
- Особисто дбала про костюми та сама виконувала складні хореографічні задуми — як, наприклад, «Танець семи покривал» у «Саломеї» Ріхарда Штрауса.
- Соломія гастролювала майже 20 країнами та неодноразово сяяла на найкращих оперних сценах світу: у Лісабоні, Мадриді, Парижі, Лондоні, Берліні, Відні, Мілані, Флоренції, Римі, Каїрі, навіть Буенос-Айресі, та в інших культових містах.
- У зеніті слави 1894–1923 років, у щільному графіку виступів вона майже щороку поверталася з концертами до України.
- Стала першою українською оперною співачкою, яка відвідала з гастрольним туром США та Канаду.1
ДОЛЕНОСНІ РІШЕННЯ
Соломія народилася на Тернопільщині в родині греко-католицького священника, де зростало восьмеро дітей. За звичаєм того часу, вона мала стати їмостю,* у вісімнадцять навіть заручилася з семінаристом. Та ще з дитинства її серце належало співу. Наречений, дізнавшись про це, завів бесіду, що то не годиться: «Як вийдеш заміж, станеш господинею, тоді не буде часу співати».3
Соломія з такою перспективою не змирилася. Відважилася поговорити з батьком — і заручини таки були розірвані за декілька днів до призначеної дати весілля. Це могло поставити під загрозу майбутні шлюби сестер, суспільний осуд був неминучий: ба, священникова донька на сцені! Але родина розуміла: талант Соломії — винятковий. Батько дозволив вступити їй до Львівської консерваторії та заради цього позичив гроші під заставу власної хати.4
📢 Нагадування від Соломії:
покладатися на підтримку близьких — не соромно.

ЧУЖІ МІРКИ — ВІДНОСНІ
Найвидатніша співачка світу закінчила консерваторію зі срібною медаллю. Так, срібною. А ще Соломію навчали як мецо-сопрано (голос, який ніби йде з глибини грудей, оксамитовий, нижчий за сопрано). Проте пізніше і варшавські критики, і міланські професори зауважили, що її природною теситурою** імовірно є лірико-драматичне сопрано. Тобто, спів вищий і варіативніший, який може то кришталево бриніти, то ніжно вмовляти, то наскрізно пронизувати своєю силою.
Щоб повноцінно проявити можливості, треба було перевчатися: змінювати вокальну техніку, наново напрацьовувати м’язову пам’ять. Існував ризик втратити контроль над звучанням і звести кар’єру нанівець. Та все вдалося, і співачка опанувала діапазон майже у три октави.
Коли скінчилася наука, Соломія швидко стала примадонною Варшавської опери. У березні 1899 Крушельницька виступала в опері «Галька» Станіслава Монюшка і Kurjer poranny — вважайте, польський таймс — так писав про це:3
«Після першої дії бенефіціантку разом з іншими артистами викликали десь з пів дюжини разів, а під час другої дії почалися справжні овації. Після великої арії на прекрасну Гальку посипався із близьких до сцени верхніх лож справжній дощ із фіалок, троянд і конвалій».
Та це був лише початок. Соломія зацікавилася творчістю Ріхарда Ваґнера попри те, що на його партіях не один співак втратив голос. А для молодої виконавиці ризик був іще більшим: вона щойно приручила мистецтво бельканто,*** а вже прагне заволодіти манерою німецької вокальної школи! Але ризик знову виправдався, а Крушельницька стала «ваґнерівською примадонною» 20 сторіччя. Слухачі чекали на неї в Італії, Іспанії, Франції, Португалії, Польщі, Австрії, Аргентині, Чилі… Французький часопис La Revue d’art dramatique у 1902 підтверджує:3
«Незрівнянна артистка наділена прекрасним голосом, могутні звуки якого і пестливі, і трагічні водночас. Крушельницька безперечно належить до найталановитіших співачок нашої епохи».
Захоплювалися не тільки її голосом, а й майстерністю, глибиною перевтілення. Музикознавець Ґвідо Маротті, тогочасний лідер думок, так згадував Соломію на сцені:2
«Вона скидалася… на одну з жіночих фігур, що зійшла з древнього барельєфа після тисячорічного кам’яного сну, щоб продовжити життя серед людей».
📢 Нагадування від Соломії:
щоб успіх прийшов, навчися… його витримувати.


ВРЯТОВАНИЙ МЕТЕЛИК ТА ІТАЛІЙСЬКИЙ ШИК
А як Крушельницька реабілітувала оперу Пуччіні «Мадам Баттерфляй»? Ви тільки-но уявіть: спершу ця опера провалилася, композитора вщент розбила критика і ніхто б не взявся гарантувати успіх, навіть якщо провести «роботу над помилками» у партитурі. Минав 1904 рік: Соломія настільки шанована публікою, що легко могла і відмовити Пуччіні. Але вона взялася за головну роль: так, після фіаско першої постановки і попри те, що «барвистий метелик» — сентиментальна покірна японка — аж ніяк не скидався на її попередніх героїнь: вольових, бунтівних, ваґнерівських.
Близько трьох місяців співачка навіть після репетицій не знімала свого сценічного костюма, щоб реалістичніше відтворити манери, рухи, відчуття японської гейші. І прем’єра «Мадам Баттерфляй» за її участі стала тріумфальною: слухачі сімнадцять разів викликали акторів і композитора на сцену. Ще 99 разів виступала Соломія з цією оперою у різних театрах Європи, і саме завдяки її таланту твір здобув визнання.5 Італійська газета Il Corriere писала так:2
«Кожного разу, коли нам доведеться слухати в «Мадам Баттерфляй» інших співачок, перед очима одразу виникатиме незабутня постать Крушельницької, а всі інші здаватимуться її блідою тінню».
Кілька років поспіль її адвокатом, особистим секретарем, імпресаріо та супутником на гастролях був Чезаре Річчоні, аж ось у 1910 вони одружилися. А наступного року оселилися у Віареджо — це містечко на Тосканському узбережжі, поруч із Торре-дель-Лаго, де мешкав Джакомо Пуччіні.
Там Крушельницька ще раніше купила триповерхову віллу, яку назвали «Саломеа». З широкого балкона було видно, як сонце сідає за Лігурійським морем, а довкола тішили погляд мандаринові дерева й пишні кущі троянд. Ця «Саломеа» теж стала легендарною: тут зіркові виконавці тогочасної опери регулярно гостювали і разом із Крушельницькою влаштовували домашні концерти:2
«Перехожі зупинялися перед відчиненими вікнами і, мов зачаровані, слухали її спів, забувши про все на світі».
📢 Нагадування від Соломії:
зроби себе брендом, якщо хочеш.
Правила життя соломії
- Не вела щоденника і мало з ким ділилася особистим.
- Щоденно робила руханку, грала в теніс, їздила на ровері, плавала.
- Поза гастролями теж охоче подорожувала: відвідувала музеї, палаци, церкви. Багато знала про відвідувані локації та вміла розповісти про них. І попри світову славу запросто могла заспівати посеред іспанського містечка, віддячуючи так вуличному виконавцю за його андалузьку пісню.6




Хочете дізнатися про Соломію більше? Це легко зробити!
- На кіностудії ім. О. Довженка про неї зняли фільм «Повернення Баттерфляй».
- У серії «Знамениті українці» їй присвятили книгу.
- А нещодавно записали багатосерійний подкаст «Соломія брава»: 7,5 годин розмов із науковцями, які вивчають життя і творчість співачки.
Її сміливість — у щоденних рішеннях не тримати талант при собі, а розгортати та пестувати його. Бути по-справжньому присутньою у житті і не втрачати себе у чужих ролях, а надто коли світом котиться луна схвальних оплесків.
Текст на обкладинці: girls’ power — з анг. сила дівчат, жінок
1 uk.wikipedia.org
2 localhistory.org.ua
3 localhistory.org.ua
4 suspilne.media
5 life.pravda.com.ua
6 hroniky.com
* дружина священника в українських греко-католиків
** діапазон звуків, які можуть бути видані голосом без труднощів з однаковою гучністю та гарною якістю тембру
*** італійська вокальна техніка XVIII століття з акцентом на красу звучання та блискучість виконання, а не на драматичну експресію чи романтичні емоції
**** архівні фото з фондів Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові