Гастроекспедиції – улюблений тренд фудіз
Подорожі + кіно = сет-джеттінг. Знайомимося з новим трендом
Чи бувало колись, що на мандрівку до якогось місця вас надихнув фільм чи серіал? Якщо так, то вітаємо в клубі сет-джеттерів. Хто це?
Послідовники одного з найбільших туристичних трендів – сет-джеттінгу – люди, які подорожують місцями кінозйомок. Уже зараз їх мільйони по всьому світу, і, враховуючи шалені темпи розвитку індустрії та стрімінгових сервісів, ставатиме все більше. Тож ми в Join UP! вирішили дослідити цей тренд глибше і поділитися з вами цікавими фактами. Щоб, коли до вас прийде турист і скаже: “Я хочу відпустку в Таорміні в готелі Four Seasons’ San Domenico Palace”, ви одразу зрозуміли, як з ним працювати далі. Отже, сет-джеттінг.
ЯК ВСЕ ПОЧИНАЛОСЬ
Уперше слово сет-джеттінг використав журналіст New York Post у 2008 році, обігравши назву іншого терміна джет-сеттінг (jet-setting), що означає люксові подорожі літаком. Але по-справжньому популярним цей тренд став лише останні кілька років. Чому?
Згадайте 2020-й рік: закриті кордони і неможливість подорожувати навіть у межах однієї країни. Чим ви займалися більшість часу? Правильно, дивилися серіали, фільми та проводили час у соцмережах. І це був безкінечний потік міст, країн, крутих інсталокацій, досвідів, які так хотілося побачити та відчути вживу. І ось кордони відкрилися, і всі почали втілювати намріяне за кілька років.
Сет-джеттінг у цифрах
Ви ж знаєте, що ми все любимо підкріплювати фактами і цифрами, адже що може бути кращим доказом. От і зараз ділимося статистикою, яка ще раз підтвердить: сет-джеттінг у тренді і це надовго.
- близько ⅔ мандрівників знаходять натхнення для подорожей у кіно чи телешоу1,
- 39% бронюють поїздку після того, як побачили дестинацію у фільмі1,
- особливо цей тренд популярний у покоління Z та міленіалів6,
- 96% мандрівників хоча б раз відвідували місця, пов’язані з їхніми улюбленими телешоу чи фільмами2,
- у 2023 році локації з телешоу та фільмів шукали в Google 647 мільйонів разів3.
Для чого люди подорожують до кінолокацій
У 2023 році Forbes проводив дослідження тренду, і одним із питань було, що мотивує сет-джеттерів. Подивімося результати?
- Емоційно зануритися в місце зйомок телешоу/фільму – 35%.
- Побачити пейзажі міста, показані у фільмі/шоу – 34,9%.
- Відвідати ресторани з фільмів/шоу – 34,4%.
- Відкрити значуще місце з історією – 33,9%.
- Побувати там, де була улюблена знаменитість – 33,6%.
КУДИ ПОДОРОЖУЮТЬ СЕТ-ДЖЕТТЕРИ
Пам’ятаєте, однією з перших зіркових кінолокацій стала Нова Зеландія, куди летіли тисячі фанів “Володаря перснів”? А зараз таких прикладів – сотні! Серед найпопулярніших:
- Сполучені Штати Америки – завдяки фільмам “Сутінки”, “Барбі”, “Пуститися берега”, “Вірджин-Рівер”. А Веніс Біч у Лос-Анджелесі, Каліфорнія – справжній хіт 2023 року.
- Велика Британія – завдяки фільмам “Бріджертони”, “Чужоземка”, “Гаррі Поттер”, “Корона”.
- Ірландія – після виходу частини “Пробудження сили” саги “Зоряні війни” у 2015 році кількість туристів у країні уже наступного року збільшилася на 13%4.
- Таїланд – кіно було визнане одним із 5 головних культурних продуктів країни, тут знімали кілька частин бондіани, фільм “Пляж” з Леонардо Ді Капріо, “Зоряні війни”, продовження фільму “Похмілля у Вегасі”.
- Хорватія – за 5 років з 2013 по 2018 після виходу “Гри престолів” країна отримала понад 200 млн доларів туристичних надходжень4.
- Буштень, Румунія – після виходу серіалу “Венздей” у листопаді 2022-го пошуки готелів у Бухаресті зросли на 55%5.
- Гаваї та Сицилія – топові дестинації останніх років серед сет-джеттерів завдяки серіалу “Білий лотос”. У 2021 році відвідування сайту готелю Four Seasons Resort Maui, де відбувалися дії першого сезону, зросло на 425%, а кількість запитів щодо наявності вільних номерів – на 386%8. Ви знаєте ще готелі, яким вдалося так швидко стати настільки популярними?
ЯК СЕТ-ДЖЕТТІНГ ТРАНСФОРМУЄ РИНОК
Сет-джеттери підвищують туристичні показники в місцях кінозйомок і сприяють їхньому розвитку як напрямків. Адже разом зі збільшенням кількості таких туристів збільшується і кількість та різноманіття пов’язаних продуктів для них.
Тематичні тури. Наприклад, за 2 роки з 2015-го кількість турів, пов’язаних з “Грою Престолів”, у Дубровнику збільшилася у 15 разів8. | |
Путівники та маршрути. 2020 року DMD Digital випустили “Путівник Джеймса Бонда Таїландом” з усіма локаціями з обох картин, знятих у країні, у Британії заохочують відвідати місця по фільму “Єлизавета: Золотий Вік”, а в США – по серіалу “Пуститися берега”. | |
Круїзи. Топові круїзні компанії світу уже пропонують маршрути по “Грі Престолів” у Хорватії, місцями зйомок “Володаря перснів” у Новій Зеландії , “Хрещеного батька” на Сицилії; кількаденні тури слідами зйомок “Аббатства Даунтон” у Британії і навіть є річковий круїз Рейном, присвячений серіалу “Чужоземка”, де гостей зустрічає один із акторів. | |
Тематичне житло. Як щодо провести відпустку на узбережжі Каліфорнії у «Таємничій машині» – улюбленому фургончику банди зі “Скубі-Ду!”чи в червоному вітряку «Мулен Руж» з видом на Ейфелеву вежу? Тепер це все можливо! | |
Продукти з фільмів. Сет-джеттери не тільки подорожують місцями зйомок, а й часто намагаються відтворювати те, що робили їхні улюблені герої: ходити в ті самі заклади, замовляти ту саму їжу та напої. Наприклад, після оскароносного фільму “На узбіччі” вина Каліфорнії стали майже втричі популярнішими, і місцеві виноробні відвідує на 42% більше туристів!7. | |
Колаборації та партнерства. Netflix уже почав офіційну співпрацю зі Світовою організацією туризму, щоб “допомогти дестинаціям краще використовувати потенціал для сет-джеттінгу”. |
Але є і негативний приклад того, як сет-джеттінг впливає на розвиток напрямків – це овертуризм. Найвідоміший випадок трапився у Таїланді. Щоб побачити райський острів Пхі-Пхі з фільму “Пляж”, до 2018 року туди приїжджало по 5 000 туристів на день. Звісно, такий потік відвідувачів завдав шкоди місцевій природі, тож острів довелося закрити для туристів на 4 роки. З січня 2022 року в бухту знову можна забронювати круїз, але тепер уже за новими правилами. Періодично бухту закривають для “відпочинку” від гостей.
Та все ж сет-джеттінг – це насамперед про нові туристичні можливості та додаткові вигоди для дестинацій. А для нас з вами – крутий, цікавий продукт, який допоможе зробити подорожі наших туристів ще яскравішими і більш наповненими.
Тому вже скоро чекайте гіди для сет-джеттерів основними напрямками Join UP!
1 Expedia
2 Forbes.com
3 Carl Friedrik
4 Unforgettable Croatia
5 OnePull research for Expedia Group
6 The CEO Magazine
7 Caribbean Tourism Organization
8 Travel Weekaly