Агентам

Бізнес-тренер Роман Кушнір: продажі з любов’ю

У туристичній сфері дуже важливо вміти аналізувати та оптимізувати всі процеси, оскільки вона досить динамічна і на неї впливає багато факторів. Тому просто мати хороший продукт — це тільки половина справи.

Постійно нарощувати свою експертизу та вміти зрозуміти, як правильно планувати свій бізнес та продажі — це ключове. Щоб розібратися, що ж таке “продажі з любов’ю”, ми розпитали автора багатьох навчальних програм, книг та тренінгів, який вже більше ніж 10 років допомагає українським бізнесам досягати високих результатів та підвищувати ефективність.

Роман
Кушнір
СЕО Школи розвитку SPE, бізнес-тренер,
засновник SPE-Consulting та агенції SPE-Solution

З ЛЮБОВ’Ю ДО ВСЬОГО

Для багатьох продажі — мало не насильницька дія, але насправді це звичний процес: ми продаємо дитині ідею поприбирати за собою одяг чи вивчити математику, або навпаки — дитина продає нам своє небажання робити уроки та подивитися мультики. Може здатися, що продажі — це те, з чим мають справу тільки сейлзи. Але насправді це постійна частина життя кожного з нас. На практиці, коли ми робимо те, що любимо, коли розуміємо користь, яку приносимо, бачимо її цінність для інших, і клієнти у нас купують — ми не продаємо, а просто спілкуємося. І я хотів би, щоб якнайбільше людей шляхом приємних продажів з любов’ю отримували свої результати в житті.

ОЧІКУВАННЯ КЛІЄНТІВ

Для побудови довготермінових відносин клієнт має відчувати, що його люблять і допомагають задовольняти бажання та потреби. І це стосується не знижок чи акцій, а ставлення. Це справжня довготривала вибудова близьких стосунків: що він відчуває при спілкуванні, як з ним говорять, листуються, що відповідають, чи посміхаються, як швидко і чи якісно реагують на його проблеми та запити. І тільки після того як компанія налаштувала всі рівні ставлення до свого клієнта, і насамперед до внутрішнього клієнта — працівника, можна використовувати знижки програм лояльності чи акції, які при певних підходах, з використанням сучасних наукових знань та концепції нейромаркетингу, однозначно даватимуть результат.

Топ-5 помилок у продажах

  1. Брак часу для продажів. Комунікація для сейлзів — це першочергове, тому важливо одразу налагодити всі процеси, максимально їх автоматизувати і запровадити CRM-систему в компанії, якщо її досі немає, щоб забезпечити додатковий час для спілкування з клієнтом.
  2. Відсутність грамотного управління. Правильно побудовані взаємини з командою не менш важливі, ніж стосунки з клієнтом. Працівники мають розуміти, які цілі перед ними поставлені, якими є їхні завдання, ба більше — вони мають горіти тим, що роблять, як і керівник, задача якого — драйвити команду та задавати правильний вектор розвитку.
  3. Намагання насильно продати. Дуже важливо чути ринок — ніяких продажів через силу. Проблема багатьох бізнесів — фокус на собі та продукті, замість того, щоб слухати та розуміти — за що конкретний клієнт готовий платити.
  4. Винагорода не за зусилля, а по KPI. Потрібно дуже чітко вираховувати, за які показники своєї роботи сейлз-менеджер отримує оплату. Вони мають бути прозорі та зрозумілі. І це точно не про зусилля, а саме про кінцевий результат, бо тільки тоді компанія справді має свій прибуток.
  5. Відсутність хорошої організаційної системи. Багато бізнесів банально забуває про свого клієнта. Дуже часто це трапляється через брак єдиної CRM-системи, яка б нагадувала, коли треба клієнту подзвонити, привітати з днем народження, коли він обіцяв віддзвонити нам, але досі не телефонує.

ОПТИМІЗАЦІЯ ПРОЦЕСІВ

Бізнеси різні, як і їхні помилки, але часто головна прогалина в роботі будь-якої компанії — недостатні продажі. На щастя, у багатьох випадках це вирішується якісною систематизацією.

Процеси у відділах продажів у своїй основі схожі, але залежно від бізнесу та ЦА мають будуватись по-різному, тому єдиного алгоритму дій, універсального рецепту насправді немає. Але насамперед варто поставити такі питання:

  • чи взагалі є система, де обліковуються середні затрати часу компанії на працівника і на конкретний дзвінок;
  • де обліковується кількість дзвінків, середній чек, яка лунка продажів, тобто скільки клієнтів купили;
  • де враховуються дані від працівника, скільки часу він знаходив інформацію про клієнта, скільки її обробляв, яким є проміжок часу, коли він представляв пропозицію щодо продукту.

Тобто фактично тільки грамотно оцифрований бізнес дає якісний зворотний зв’язок: що в компанії працює, а що — ні.

По-перше, коли я зустрічаю новий бізнес, я дивлюся його “цифри”. А щоб щось рахувалось і був аналіз, треба щось записувати, правильно? Наступний етап — яка ціль і до чого це все повинно призвести: збільшення продажів, середнього чека, кросселу, зміни структури, команди. Ваша мета може бути абсолютно різною, але перший етап — найголовніший. Може, ви робите це власноруч, може, через CRM або IP-telephony, але без розрахунків змін не буде.

ПОСТІЙНЕ НАВЧАННЯ

Регулярне та постійне навчання колективу — найважливіше. Постійне — це означає, що кожен тиждень у вас є окремо виділений час на навчання. Це може бути годинна-двогодинна зустріч, і раз на місяць — одноденний тренінг.

  • Як можна його використати? Запросити зовнішнього спікера або внутрішнього, і кожен учасник колективу ділиться, чого він навчився за цей період.
  • Про що говоримо? Повний розбір вашої діяльності: аналіз зроблених дзвінків, хто яку книгу прочитав і що з неї зрозумів, який онлайн-курс пройшов, яку нову техніку вивчив, з ким і як спілкувалися в крамниці, на базарі, вокзалі, у будь-якій іншій локації.
  • Обов’язково для кожного працівника і виключно практичні приклади, які хтось чув і готовий поділитися, тому що знання в команді треба шерити.
  • Люди, які обмінюються знаннями — зростають разом і значно швидше. Крім того, одразу видно компанії, в яких є навчання і де — немає.

РОБОТА З ПАСИВНІСТЮ

Якщо у вас є неактивний клієнт, спершу варто розібратися, чому він перейшов у пасивний стан. Може, вже неактуальний продукт чи послуга, можливо, змінив локацію, стиль життя, або в нього банально відбулася непередбачувана макроподія. Звісно, у кожного бізнесу це все індивідуально, і важливо не сприймати це як відмовку — привід, щоб не комунікувати. Справді, є такі ситуації, коли клієнт може перестати ним бути. І якщо ми хочемо його повернути, то найбільш базово — треба регулярно про себе нагадувати, і не лише тоді, коли нам щось треба. Наприклад, привітати зі святом, або в соціальних мережах поставити сердечко під його постом. Це схоже на вибудову стосунків: коли навіть якщо щось втрачено, то це можна відновити шляхом постійного спілкування.

РОБОЧА СХЕМА ПРОДАЖІВ

Будь-яка техніка завжди залежить від майстерності того, хто нею користується. Якщо це автомобіль — вся справа в руках водія. Тому немає ідеальних слів чи фраз, які б працювали на 100%, але ми завжди можемо прокомунікувати з людиною на теми, що її цікавлять, а потім визначити, чи варто розповідати про наш продукт. Принцип простий — спершу дай, а потім бери. Можна цю методику описати по-іншому: спочатку говоримо про минуле, потім — про теперішнє, а далі — про майбутнє.

Ми з вами спілкувалися місяць тому, тиждень, або рік, про таку-то подію, продукт, поїздку. У нас зараз є дуже цікава можливість для вас, вашої команди на таких умовах. І до того ж при використанні цієї можливості ми додамо вас до команди постійних партнерів!

МОТИВАЦІЯ ТА РОЗВИТОК

Ще у 18 років, коли я починав свій шлях в навчальній сфері, я зрозумів мою місію: хочу ділитися з іншими людьми своїми знаннями й допомагати досягати ефективності. Загалом, знаєте, що мотивує? Що у нас є величезна кількість підприємців, які можуть бути конкурентоспроможними на світовому рівні. І я вірю в те, що саме українські бізнеси допоможуть, зможуть та створять умови для розвитку країни.

Щодо книг — буду нескромний — запропоную почитати свою “Продажі з любов’ю”. Це книга більше для продажників і керівників їхніх відділів, але водночас про бізнес. Проте не варто шукати єдиного унікального посібника — краще знайти час для навчання колективу та самовдосконалення.

Декілька вартих уваги цитат з книги “Продажі з любов’ю”:

  • “Коли бачите сумнів у людини або її пояснення надто туманні, не соромтеся щиро запитати: «Що заважає вам прийняти рішення зараз? Це справжня причина відмови чи є ще якась?» Відкритість ламає будь-які штучні бар’єри між людьми”.
  • “Власним успіхам ми завжди завдячуємо найбільшим випробуванням, які випали на нашу долю, або, як каже чудове японське прислів’я: якщо ти впав, то ніколи не вставай із порожніми руками”.
  • “Найкращий спосіб продавати — не продаючи, тобто коли ви наче звиклий співрозмовник просто розмовляєте, розділяючи особливості і цінності іншої людини. А чим критичніший клієнт, тим насправді він внутрішньо більше хоче любові”.