Агентам

Час кризи та виходу на нові ринки – звіт 2022 року

Минулий рік став найскладнішим випробуванням для українського туристичного сектору з 1991 року. Підтримувати оперативну діяльність та розвивати бізнес вдається завдяки активному виходу на ринки Естонії, Латвії, Литви, Казахстану, Польщі та Румунії, а також оновленій логістиці подорожей з України. Показовий факт для розуміння змін — якщо раніше основною точкою вильоту для туристів Join UP! був столичний аеропорт Бориспіль, то в 2022 році — Кишинів (Молдова) та Жешув (Польща)*. Та все ж працівники туристичного сектору чекають на повноцінне відновлення в Україні.

Антон
Савченко
регіональний директор Join UP!

«До повномасштабного вторгнення Join UP! був майже єдиним виключно українським туроператором серед лідерів ринку. Саме тому зупинка галузі в Україні була для нас складнішою ніж для міжнародних гравців. Виходом став пришвидшений старт на нових ринках. Та поза сумнівом ми зберігаємо свій український код і прагнемо повернутись до повноцінної роботи в рідній країні після перемоги».

«Вихід на нові ринки дозволив зберегти команду в Україні — люди продовжують працювати в штатному режимі між відключеннями світла і повітряною тривогою. Також ми віримо, що наша робота на зовнішніх ринках дозволить побудувати довіру до українських туристичних брендів, і після війни ми зможемо значно збільшити потоки в’їзного туризму, що позитивно вплине на економіку країни».

Критичний вплив війни

У 2022 році повномасштабне вторгнення росії в Україну стало ударом для багатьох секторів економіки, але туристичний сектор постраждав чи не найбільше. Закритий авіапростір, обмеження на виїзд за кордон для чоловіків, на яких поширюється мобілізація, вимушений переїзд частини населення, інфляція та падіння вартості гривні — всі ці негативні чинники значно вплинули на можливість людей подорожувати.

У березні та квітні — найкритичніші періоди для України — індустрія подорожей зупинилась майже повністю. Утім, пізніше, коли Уряд закликав українців підтримувати роботу економіки, поступово почалося відновлення. Хоча досягти показників перших місяців року так і не вдалося.

Як результат, лише за два місяці до початку активних бойових дій — січень і лютий — Join UP! відправив 41%* від загальної кількості туристів, що скористались послугами туроператора, протягом усього 2022 року. Відповідно, на всі інші 10 місяців приходиться 59%* мандрівників.

Найбільш завантаженими для туристичного сектору місяцями традиційно стали липень, серпень і вересень. Але якщо порівнювати з аналогічними місяцями попереднього року, то турів в кожному з них продавалося втричі менше*

*— дані внутрішньої статистики Join UP!

Розвиток за кордоном

Вихід на нові ринки став чи не ключовою можливістю зберегти туристичний бізнес в Україні. Протягом 2022 року бренд Join UP! з’явився в Естонії, Латвії, Литві, Казахстані, Польщі та Румунії. Сюди також слід додати зміцнення позицій на ринку Молдови, де Join UP! представлений уже кілька років.

Наскільки така диверсифікація важлива в поточних умовах — видно зі статистики бронювань туроператора. Так, наприклад, у грудні 2022 року (коли продажі в Польщі та Румунії ще не були відкриті) на зовнішніх ринках було заброньовано 60% від усіх турів, у той час як в Україні — 40%.

При цьому як в Україні, так і за кордоном традиційно найбільш популярними напрямками залишаються Туреччина та Єгипет. Серед інших лідерів — Чорногорія, Греція, ОАЕ та Албанія. У зимовий сезон збільшується попит на екзотичну категорію — ОАЕ, Танзанія, Тайланд, Домінікана та інші.

Особливість саме національного ринку цього року — стрімке зростання попиту на подорожі Україною. В жовтні навіть був встановлений рекорд — туристи забронювали вдвічі більше турів країною, аніж роком раніше. Серед передумов цього тренду, як обмежувальні фактори щодо виїзду чоловіків, так і усвідомлене зростання запиту на дослідження історії та культури своєї країни.

* — дані внутрішньої статистики Join UP!

Логістичні зміни

В нових умовах туроператор змінив підхід до логістики — з середини червня стали доступні трансфери до Кишинева, а пізніше з Жешува з вильотом на популярні літні напрямки. Наразі саме столиця Молдови залишається найзатребуванішою точкою вильоту для туристів, що подорожують із Join UP! Від початку виконання рейсів звідти відправились подорожувати майже 51 тис. мандрівників. Утім, популярність Жешува також зростає.

Інший затребуваний напрям цього року — подорожі на автобусі. Вони цікавлять тих, кому нерзучно летіти самостійно з іншої країни, адже під час автобусних турів мандрівників супроводжують від самої першої точки подорожі. В літньому сезоні найбільш затребуваними були автобусні тури до Анталії, Чорногорії, Болгарії та Греції. Додатковою перевагою стало те, що виїзди організовували не тільки з Києва, але й з інших міст України.

Ще одна велика авдиторія туристів — українці, які опинились за кордоном, але так само довіряють українським турагентам і, відповідно, туроператорам. Найчастіше вони замовляють наземне обслуговування в улюблених готелях, а до місця відпочинку дістаються самостійно. Таких замовлень протягом 2022 року було 35% від усіх бронювань турів.

*— дані внутрішньої статистики Join UP!

Українські мандрівники 2022

Ситуація в країні істотно вплинула на портрет українських мандрівників у 2022 році. Кількість жінок, що подорожували протягом року, в 4–5 разів* більша за чоловіків. При цьому тури тепер частіше замовляють для однієї особи. 77%* всіх подорожей — виключно дорослі.

Через ускладнену логістику та здорожчання туристичних послуг у курортних країнах виріс і середній чек подорожей. Різниця між 2021 та 2022 роками склала +23%*.

Стабільною залишається глибина бронювань. Як і в 2021 році тури бронюють* за 14–21 день до подорожі. При цьому раніше (до 2020 року) глибина бронювань сягала 6 місяців, але значно скоротилась після початку пандемії коронавіруса.

* — дані внутрішньої статистики Join UP!